Do naszego Stowarzyszenia wpłynęły dwa artykuły autorstwa Profesora Krzysztofa Olejnik z prośbą o opinie na temat poruszonych w nich zagadnień:
- Analiza niebezpieczeństw w eksploatacji autobusów miejskich
- Analiza i ocena wadliwości przepisów dla sygnału żółtego na skrzyżowaniach
Zachęcamy do umieszczania swoich uwag na naszej stronie w formie komentarzy pod tym artykułem.
Od Autora: Szanowni Państwo Dziękuję za Państwa uwagi do moich artykułów. Czytając komentarz, wydaje mi się że niezbyt jasno i zrozumiale przedstawiłem główne tezy moich artykułów. 1. W artykule o autobusach przedstawiam i analizuję problem kierującego autobusem dojeżdżającego do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Czy będąc 43 m (i więcej) przed sygnalizatorem na którym pojawił się sygnał żółty – ma hamować (wówczas opóźnienia będą znacznie wyższe niż dopuszczalne dla stojących pasażerów i mogą się oni przewracając, ponieść uszczerbek na zdrowiu); Czy też kontynuować jazdę i wówczas przejechać za sygnalizator który po trzech sekundach (około 41,5 m) wyświetli czerwony sygnał. W obu przypadkach kierujący autobusem z pasażerami, postąpi niezgodnie z zasadami – jest w sytuacji bez dobrego wyjścia. Należy spowodować zmiany likwidujące tę nieprawidłowość. 2. W artykule o wadliwości sygnału żółtego, pokazuję i analizuję wadę wprowadzonego zapisu o sygnalizacji, który został w rozważanym zakresie zmieniony (niepotrzebnie) w stosunku do „Konwencji Wiedeńskiej”. Obowiązujący obecnie zapis polskiego rozporządzenia wprowadził: nie zdefiniowane… Czytaj więcej »
Jan Sontowski Komentarz do tematu “Analiza i ocena wadliwości przepisów dla sygnału żółtego na skrzyżowaniach.” Uważam, że obowiązujący sposób obliczania programu sygnalizacji winien być niezmieniany. Uzasadnienie z praktyki. Dawno temu, chyba pod koniec lat 70-tych zastosowano w Koszalinie zielony sygnał migający chyba 5 sek na końcu fazy zielonej dla pojazdów. Wbrew intencji oddziaływanie było takie, że kierujący przyspieszali aby jednak przeskoczyć. Było to oczywiście bardzo niebezpieczne. Nie wiem czy to była inicjatywa projektującego i zarządzającego ruchem, czy to było w przepisach. (wówczas pracowałem na budowie). Odstąpiono od tego. Potem pojawił się w przepisach, i aktualnie jest, sygnał migający pod koniec światła zielonego dla pieszych i on przyspiesza pieszych – tu oddziaływuje prawidłowo. I jeszcze informacja dotycząca światła żółtego. Na kilku skrzyżowaniach w mieście był kiedyś przedłużony czas międzyzielony (chyba o 2-3 sek. oczywiście dla bezpieczeństwa aby ci co wjada na żółtym lub później nie spowodowali wypadku. Jaki był skutek? Taksiarze,… Czytaj więcej »
Być może dobrą weryfikacją dla rozważań dotyczących strefy dylematu byłyby wiarygodne statystycznie badania przeciążeń dla pasażerów autobusów w warunkach hamowania na skrzyżowaniach wyposażonych w sygnalizacje “zwyczajną” i z czasoumilaczami”. Odpowiedzi mogłyby określić kilka interesujących parametrów. Ważnym elementem musiałoby się stać tu precyzyjne określenie warunków takiego eksperymentu – idealne ćwiczenia dla studentów inżynierii ruchu..
Artykuły odnoszą się do znanego od dawna pojęcia „strefy dylematu” i znalezienia sposobu na wyeliminowanie tego problemu lub przynajmniej jego zminimalizowanie bez względu na to o jakim pojeździe mówimy i jakiego rodzaju drogi dotyczy. Bardzo byłem ciekawy wniosków i proponowanych rozwiązań opisanych problemów. Sceptycznie oceniam „gloryfikowanie” w tym zakresie wyświetlaczy czasu pozostałego do końca wyświetlanego sygnału zielonego. Proszę zwrócić uwagę, że wielkość wyświetlanych wartości znacznie ogranicza ich czytelność. Dodatkowo wprowadzamy kolejny element, który kierujący pojazdem musi właściwie interpretować (odczytać). Natomiast zgadzam się z Autorem, że zmiana sekwencji sygnału dla ruchu kołowego, który wprowadza sygnał zielony – migowy jest właściwą propozycją. Prawdą jest, że zmieniające się możliwości techniczne dają narzędzia wprowadzania różnych rozwiązań zmniejszających niepożądane skutki „strefy dylematy”. Kilka przykładów: – Od pewnego czasu istnieją wdrożenia wyświetlaczy czasu na sygnalizacjach nie stałoczasowych. Niestety znowu obowiązujące przepisy opisywały stan z dnia ich tworzenia. – W wielu projektach ITS w miastach wprowadza się nadajniki w… Czytaj więcej »
W kwestii Analiza i ocena wadliwości przepisów dla sygnału żółtego na skrzyżowaniu powinno się brać pod uwagę fakt, że w rejonie skrzyżowania kierowca powinien zachować szczególną ostrożność i zachowywać się bezpiecznie. Założenie, że musimy każdorazowo zapewniać kierowcy maksymalną prędkość przejazdu do ostatniej chwili, a potem stwierdzać, że przy zmianie sygnału będzie musiał gwałtownie hamować spowoduje ciągłe problemy.
Zaczynamy traktować kierowców podobnie jak rowerzystów /podobnie z uczniami w szkole/, że oni tylko mają prawa, ale lepiej aby im nie przypominać o obowiązkach, bo mają wtedy kwaśną minę.
Poruszone w opracowaniu Analiza niebezpieczeństw w eksploatacji autobusów miejskich problemy są naturalne w ruchu drogowym i występują zarówno dla kierowców autobusów jak i innych pojazdów. Problem jest potęgowany faktem, że kierowca na “siłę” chce przejechać stąd biorą problemy wjazdu na czerwonym. W naszym kraju spotykam się z rozwiązaniami wspomagającymi kierowców, którzy łamią przepisy. Nie zwraca się uwagi na łamanie przepisu, ale to aby poprawić bezpieczeństwo takich działań. Osobiście uważam, że niektóre rozwiązania wspomagające kierowców idą w złą stronę.