Wrzesień 2025 – szkolenie w Kątach Rybackich

Zarząd Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu zaprasza na kolejne Seminarium szkoleniowe, które organizowane jest w dniach 24—27.09.2025 r. Szczegółowe informacje w ZAWIADOMIENIU O SZKOLENIU – CZYTAJ / POBIERZ.

 

W trakcie seminarium będziemy kontynuować tematykę zrównoważonej mobilności, ale tym razem nie z perspektywy ogólników typowych dla dokumentów strategicznych tworzonych na poziomie miejskim czy regionalnym, ale konkretnych rozwiązań wdrażanych przez zarządców dróg czy też zarządzających ruchem.
Przedstawimy działania zrealizowane przez zarządy dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni. Na przykładzie gdańskim zapoznamy się z Planem Zrównoważonej Mobilności dla Oliwy – jednej z dzielnic stolicy Pomorza. Będzie to możliwość zapoznania się ze sposobem tworzenia SUMP-a, ale z perspektywy konkretnych ulic czy skrzyżowań, z uwzględnieniem konkretnego zagospodarowania i planów rozwojowych dla konkretnych działek miejskich, gdzie jednym z głównych interesariuszy tego dokumentu są konkretni mieszkańcy.
Gdańsk jest także jednym z pierwszych miast w Polsce, gdzie przeprowadzono audyt bezpieczeństwa przejść sugerowanych. Objął on kilkanaście takich miejsc zlokalizowanych w obrębie pętli tramwajowych. O ich wynikach i wnioskach z tego płynących opowiedzą na naszym seminarium przedstawiciele gdańskich służb drogowych. Sopot od lat buduje markę miasta, gdzie wszyscy uczestnicy ruchu mają czuć się bezpiecznie. Strefa TEMPO 30 obowiązuje na większości sopockich ulic. Jednak kilka lat temu władze tego kurortu poszły dalej i szereg ulic zlokalizowanych wzdłuż nadbałtyckiej promenady przebudowano na woonerfy. O doświadczeniach z wdrożeniem tego pomysłu, o tym jak on funkcjonuje dziś, o zaletach i wadach usłyszymy od przedstawicieli sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni. Gdynia od lat konsekwentnie stawia na transport zbiorowy i inne alternatywy dla samochodu. Przykładem takich działań może być zakończona kilka miesięcy temu przebudowa ul. Unruga w trakcie której ulicę o przekroju 1×2 przebudowano na 2×2 i … uspokojono ruch do 30 km/h wprowadzając szereg rozwiązań preferujących ruch autobusowy, rowerowy czy pieszy w myśl zasady, że zgodnie z zasadami zrównoważonej mobilności przepustowość ulicy nie powinno się mierzyć tym ile samochodów może po niej przejechać, ale ilu ludzi.
Dodatkowo przewidziane są warsztaty na których porozmawiamy o istotnych problemach związanych z inżynierią ruchu, a z którymi członkowie Stowarzyszenia spotykają się w ich codziennej działalności. Już dziś możemy zapowiedzieć, że będziemy rozmawiać o problematyce stosowania oznakowania w strefach zamieszkania, a także zastanowimy się czy obecna liczba kolorów w oznakowaniu poziomym jest wystarczająca. Oczywiście to nie jest zamknięta lista tematów i czekamy na Wasze propozycje. Jesteśmy w przededniu zmian w „czerwonej książce”, więc może na naszych warsztatach narodzą się rozwiązania, które zostaną w przyszłości wdrożone do przepisów.

Subscribe
Powiadom o
0 Komentarze
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x