Propozycja zmian oznakowania rond dwu- (i więcej) pasowych

Do naszego Stowarzyszenia wpłynęła propozycja zmian oznakowania rond dwu- (i więcej) pasowych. – CZYTAJ

 

Zachęcamy do umieszczania swoich uwag na naszej stronie w formie komentarzy pod tym artykułem.

Subscribe
Powiadom o
4 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
tomwaw
23 czerwca 2021 09:31

Z rondami kierunkowymi spotkałem się w zasadzie w dwóch miastach w Polsce: Koszalin i Radom. Ciekaw jestem jakie są statystyki zdarzeń drogowych na tym typie skrzyżowania? Nie będę ukrywał, że ja na nich czuję się bardzo niepewnie. Z mojego punktu widzenia jako kierowcy przejazd na takim skrzyżowaniu na wprost lub w lewo niewiele różni się od przejazdu przez zwykłe skrzyżowanie czterowlotowe z jednokierunkowymi wlotami, gdzie relacją główną jest relacja zjazdowa z ronda. Szczególnie analiza ruchu pojazdu na wewnętrznym pasie ronda nastręcza problem: jedzie prosto? w lewo? czy jadąc w lewo musi mieć włączony kierunkowskaz jeżeli to rondo? itp.Nie będę ukrywał, że mając do wyboru rondo kierunkowe i turbinowe wybieram zdecydowanie to drugie. Generalnie zjazdy z rond dwupasowych generują spore problemy. Choćby w kontekście bezpieczeństwa pieszych na przejściach znajdujących się na tych zjazdach. W swoim czasie byłem w Malmoe w Szwecji, gdzie mają kilka rond dwupasowych. Nie były one oznakowane jako… Czytaj więcej »

adtr
9 czerwca 2021 19:32

Lubię czytać o nowinkach w świecie inżynierii ruchu, jednak nie przekonuje mnie idea podrasowania wielopasowych rond, aby były mniej niebezpieczne. Takie ronda są z natury niebezpieczne. Turbinowe mimo swoich wad poprawiły ten stan rzeczy, ale ze zwiędłego kwiatka nie da się zrobić bukietu na urodziny.

Dodawanie dodatkowych pasów które mają konkretne przeznaczony kierunek jazdy spowoduje kolejne problemy:

  • brak miejsca na ich wykonanie
  • bez dodatkowej infrastruktury nadal kierowcy będą „cudowali” i zmieniali pasy na tarczy ronda
  • zwiększone koszty budowy
  • utrudnienia w ruchu dla pojazdów ciężarowych

Klasyczne ronda z jednym wlotem i jednym wylotem, ewentualnie bajpas aby omijać rondo dla pojedynczej relacji są bezpieczne. Mają problem z przepustowością, ale są bezpieczne. Nie da się pogodzić wygody i bezpieczeństwa – trzeba coś wybrać.

Last edited 3 miesięcy temu by adtr
4
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x